Koncert muzyki barokowej w Komorowie
71Wydarzenie stanowiło zwieńczenie cyklu warsztatów i spotkań prowadzonych w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach, gdzie uczestnicy doskonalili swoje umiejętności pod okiem międzynarodowych wykładowców.
Wśród wykonawców znaleźli się:
- Teresa Buczyńska, Maja Fal, Marcin Sydow – wiolonczele barokowe;
- Sylwia Heinrich, Julia i Krzysztof Karpeta; Burkhard Dammann, Marek Olszewski – viole da gamba;
- Katarzyna Marcinkowska – flet;
- Bruno Cocset (Francja) – wiolonczela barokowa;
- Henryk Kasperczak (Polska) – lutnia, teorba;
- Richard Myron (USA) – violone;
- Justyna Rekść-Raubo (Polska) – viola da gamba.
Kierownictwo artystyczne:
- Justyna Rekść-Raubo
Koncert rozpoczął się od krótkiego wprowadzenia na temat idei Akademii oraz prezentacji instrumentów, które pojawiły się tego wieczoru. Publiczność mogła zobaczyć i usłyszeć m.in.: violę da gamba w różnych odmianach – od sopranowej po basową – a także wiolonczelę barokową, lutnię i instrumenty strunowe wykonywane ręcznie przez lutników biorących udział w projekcie. Każdy z nich różnił się od współczesnych odpowiedników zarówno konstrukcją, jak i brzmieniem – delikatniejszym, cieplejszym i bardziej kameralnym.
W pierwszej części koncertu zabrzmiały utwory dawnych mistrzów francuskich, m.in. Antoine Forqueray - kompozycje na violę da gamba, które pozwoliły publiczności poznać charakterystyczne dla tego instrumentu brzmienie i bogactwo emocji. Nie zabrakło także utworów włoskiego kompozytora z XVIII wieku, Salvatore Lanzetti, zaprezentowanych na wiolonczeli barokowej.
W kolejnych odsłonach wieczoru pojawiły się fragmenty muzyki inspirowanej twórczością wokalną epoki baroku. Muzycy zagrali instrumentalne opracowania dawnych pieśni, pokazując, jak w tamtym czasie przenoszono utwory wokalne na instrumenty.
Finałowa część koncertu należała do zespołu wokalno-instrumentalnego Jerycho, który zaprezentował repertuar polskiej muzyki dawnej. W programie znalazły się m.in. utwory: Cypriana Bazylika, Grzegorza Gerlacha-Korczyckiego oraz Wacława z Szamotuł. Ich wykonanie w historycznej obsadzie pozwoliło słuchaczom usłyszeć te kompozycje w brzmieniu zbliżonym do oryginalnego, z towarzyszeniem dawnych instrumentów i śpiewu wielogłosowego.
Wieczór zakończył się symbolicznie – pieśnią „Już się zmierzcha” albo inaczej "Gdy dziatki idą spać" Wacława z Szamotuł, której spokojny charakter stanowił naturalne zamknięcie koncertu. Występ był nie tylko okazją do spotkania z muzyką dawną, ale także do poznania jej instrumentarium, praktyki wykonawczej i atmosfery wspólnego muzykowania. Oczywiście po owacji na stojąco nie obyło się bez bisów.
Zobacz także
(niedziela, 7 grudnia, godz. 13.00).