13.10.2011 00:00

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy

93
- Jesteśmy za budową Południowej Obwodnicy Warszawy*, ale staramy się bronić interesów naszych mieszkańców – można usłyszeć w Urzędzie Gminy Michałowice. Chyba nie ma też mieszkańca naszej gminy, który negowałby budowę obwodnicy.
Na liczne pytania mieszkańców naszej gminy dotyczące budowy Południowej Obwodnicy Warszawy odpowiadają przede wszystkim: Piotr Pacyna - pracownik Referatu Inwestycji oraz Andrzej Łuszczyński, kierownik i Łukasz Wojtasiewicz pracownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Michałowice.

O uciążliwościach związanych z budową obwodnicy można rozwodzić się długo: W wielu miejscach został poprzerywany – zniszczony system melioracyjny i na polach oraz na posesjach Opaczy Kolonii i Opaczy Małej powstały rozlewiska. Ciężki sprzęt, samochody ciężarowe – porozjeżdżały lokalne drogi.

Kiedy pada deszcz, mieszkańcy toną w błocie. Kiedy jest sucho, wszędobylski kurz brudzi samochody czy szyby okien domów. Przeszkadza hałas pracujących maszyn. Itp., itd.

– Współpraca z inwestorem, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad to nie jest „droga usłana różami” – można usłyszeć w urzędzie. – Są to długie i czasami bardzo trudne rozmowy, podczas których nie zawsze nasze argumenty znajdują zrozumienie drugiej strony. Nie jest też tak, że nic nie udaje się wskórać. Dużo spraw, może nie od razu, ale jednak znalazło swój szczęśliwy finał i został wypracowany satysfakcjonujący kompromis. Nie ze wszystkimi sprawami też jeździmy do „generalnej”. Wiele opisujemy i staramy się załatwiać je korespondencyjnie.

Wykonawcą jest Bilfinger Berger, działająca w skali międzynarodowej firma budowlano-usługowa z siedzibą w Mannheim, Niemcy, założona w 1886 r.; w Polsce: Bilfinger Berger Budownictwo S.A.

Współpraca z wykonawcą układa się na ogół poprawnie. Firma Bilfinger Berger uwzględnia wiele naszych uwag. Nie może jednak wykonywać rzeczy, których nie ma zapisanych w kontrakcie lub nie ma polecenia na ich realizacje od inwestora.

Tak było np. z melioracją. Problem ten urząd zgłosił jesienią 2010 r., zanim wykonawca wszedł na budowę. Przed wejściem na budowę powinien być przebudowany drenaż melioracyjny, którym pokryta jest znaczna część terenów obu Opaczy. Tak się nie stało i podczas wykonywania robót ziemnych ciągi drenów zostały poprzerywane. W konsekwencji woda po wiosennych roztopach, nie mogąc odpłynąć, zalała pola i posesje. Dopiero na przełomie czerwca i lipca br., po licznych monitach urzędu, generalna dyrekcja zleciła zajęcie się sprawą. Prace, wbrew logice, zostały wykonane w złej kolejności.

Następna sprawa. Podczas wielu spotkań i rozmów generalna dyrekcja zapewniała, że ruch ciężkiego sprzętu będzie uciążliwy dla mieszkańców tylko na początku inwestycji – do wykonania dróg serwisowych, służących do obsługi budowy. Jednak nie wszystkie drogi serwisowe zostały wybudowane, a dojeżdżające na budowę ciężarówki rozjeżdżają – dewastują nasze lokalne drogi. Na monity „generalna” odsyła do wykonawcy i zapewnia, że wszystkie one zostaną naprawione, ponieważ wykonawca, czyli Bilfinger Berger, ma zapisane w kontrakcie, iż drogi, po których porusza się ich sprzęt, mają zostać przywrócone do stanu sprzed budowy.

Jest to warunek kontraktowy i jeżeli nie będzie on wypełniony, to inwestor nie podpisze protokołu odbioru końcowego prac.

Na razie jednak mieszkańcom Opaczy trudno dojechać na własne posesje.

Termin Euro 2012 zbliża się nieubłaganie – mecz inauguracyjny mistrzostw Europy w piłce nożnej zostanie zagrany 8 czerwca 2012 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie. Zgodnie z kontraktem Południowa Obwodnica Warszawy (tj. odcinek od węzła Konotopa w Piastowie do ul. Puławskiej w Warszawie) ma być przejezdna w maju 2012 r., a zakończenie budowy zaplanowano na wrzesień 2012.

Jak dowiadujemy się w urzędzie: patrząc na stan zaawansowania prac, opóźnienie wynosi przynajmniej pół roku i biorąc pod uwagę zbliżający się okres zimowy, nadrobienie tego opóźnienia będzie bardzo trudne.












Dziękuję Łukaszowi Wojtasiewiczowi z Urzędu Gminy Michałowice za udostępnienie ogromnej ilości zdjęć dokumentujących budowę południowej obwodnicy na terenie naszej gminy. W niniejszej publikacji zaprezentowaliśmy ich skromny wybór.

* Według Wikipedii:
Bilfinger Berger Budownictwo SA realizuje projekt: Południowa Obwodnica Warszawy S2 – odcinek od węzła „Konotopa” (bez węzła) do węzła „Lotnisko”. Kontrakt ma wartość 908 mln zł.
Autor: Stanisław Szałapak
Opublikowany przez: Stanisław Szałapak