01.03.2016 14:05

Nordic walking - marsz po zdrowie

538
Nordic walking, czyli szybki spacer z kijkami, jest aktywnością, która zdobywa coraz więcej zwolenników. W ramach cyklu Uniwersytet Wszelkiego Wieku, we wtorek 1 marca, odbyły się pierwsze zajęcia, podczas których Katarzyna Janota-Zwolińska, instruktor akrobatyki i sportu, przedstawiła walory zdrowotne marszu, a przede wszystkim wprowadziła uczestnikom elementy prawidłowej techniki.

Szybki spacer z kijkami ma wiele korzyści tj. poprawę funkcjonowania układu krążenia, poprawę koordynacji ruchowej czy też podniesienie spalania kalorii w porównaniu do zwykłego spaceru – uaktywnia  ponad 90% mięśni naszego ciała.  Nordic walking na łonie przyrody pomaga w  odreagowaniu sytuacji stresowych. Marsz ten jest bardzo naturalnym i jednym z bardziej bezpiecznych rodzajów aktywności, dla osób w każdym wieku. Oprócz zachowania dobrej kondycji zdrowotnej jest on ciekawą formą spędzania wolnego czasu, przynoszącym odprężenie i poprawę nastroju psychicznego.

 

Ważnym jest aby odpowiednio do swojego wzrostu dobrać długość kijków. Oczywiście w zależności czy będziemy chodzili rekreacyjnie czy sportowo – wysokość ta będzie się różniła. Dla osób poczatkujących – kije powinny być krótsze, wraz ze stopniem zaawansowania, można używać dłuższych. Jednak przy pierwszym ich doborze powinniśmy kierować się zasadą, że wysokość kija jest równa odległości dłoni ręki zgiętej w łokciu pod kątem 90 stopni od podłoża.  

 

Oprócz części teoretycznej uczestnicy UWW mieli okazję ćwiczeń. Ze względu na to iż były to pierwsze zajęcia, a za oknem padał śnieg, ćwiczenia odbyły się w sali. Prelegenci etapami poznawali  technikę prawidłowego chodzenia, poczynając od naturalnego szybkiego spaceru (bez kijków), przez marsz z zawieszonymi w nadgarstkach kijami, po fazę ich prawidłowego chwytania i puszczania. Instruktor, Katarzyna Janota – Zalewska poświęcała wiele uwagi na prawidłową sylwetkę i  technikę, korygując na bieżąco popełniane błędy.

 

Prawidłowa technika nordic walking wymusza prostą postawę. Przez cały czas marszu kijki powinny być skierowane ukośnie w tył i wbijane pod kątem 60 stopni. W momencie, gdy ręka z kijkiem znajduje się z tyłu powinniśmy wyraźnie się odepchnąć i przenieść ciężar ciała na kijek. Przy czym ręka powinna być wyprostowana w łokciu, a dłoń na moment otwarta. Podczas nordic walking ciało powinno być rozluźnione od pasa w górę, tak aby ręce mogły się swobodnie poruszać blisko tułowia. 

 

Oprócz prawidłowej techniki, ważnym jest aby przed spacerem lekko się rozgrzać, natomiast po zakończeniu – rozciągnąć. Wskazane jest aby obydwie czynności  były wspomagane kijkami, czy to jako podporą przy wymachach nóg, czy też przy rozciąganiu.  

 

Następne zajęcia, tym razem w plenerze (spacer po twardej nawierzchni), odbędą się 22 marca, o godz. 10:30. Zbiórka w siedzibie urzędu gminy.   

 

Zapraszamy także na kolejne zajęcia w ramach UWW: 

– 8 marca- warsztaty fotograficzne – Zatrzymać chwilę

- 15 marca – Co w stopach piszczy, czyli jak dbać i leczyć stopy?  Szczegóły

Opublikowany przez: Stanowisko ds. promocji

Zobacz także