07.11.2023 16:15

Recital klawesynowy Lilianny Stawarz

60
W sobotni wieczór, 4 listopada, w sali multimedialnej urzędu gminy rozbrzmiały po raz kolejny dźwięki niecodziennego instrumentu. Tym razem mieszkańcy miała okazję usłyszeć jak brzmi klawesynu, z którego barokowe utwory wyczarowywała gwiazda wieczoru, Lilianna Stawarz.

Profesor Lilianna Stawarz prowadzi klasę klawesynu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Oper Barokowych oraz orkiestry Royal Baroque Ensemble,  a przede wszystkim światowej sławy klawesynistką.

Klawesyn to instrument który kojarzy się z muzyką dawną. Jest obecny w europejskiej muzyce od XV wieku. Choć przypomina wyglądem zewnętrznym fortepian, fascynujące jest to, że mechanizm klawesynu jest zupełnie inny. Zamiast uderzających w wewnętrzne struny młoteczków, klawesyn posiada małe urządzenie przypominające piórko, które szarpie struny pod napięciem. Sposobem tworzenia dźwięku klawesyn jest bliższy cytrze, czy nawet gitarze aniżeli fortepianowi czy pianinu.

Wracając do sobotniego recitalu, rozpoczęła go suita A-Dur HWV 427 Georga Friedricha Händla, która poprzedziła cykl utworów rodziny Bachów.

Wysłuchaliśmy Fantazji chromatycznej BWV 903 Johanna Sebastiana, Poloneza nr 1 C-Dur jego najstarszego syna, Wilhelma Friedemanna oraz Fantazji II C-Dur młodszego z synów, Carla Philippa Emanuela.

Kolejny utwór o przypisanym podwójnym autorstwie został pierwotnie skomponowany przez weneckiego kompozytora Alessandro Marcello na obój, a Johann Sebastian Bach dokonał jego transkrypcji na instrumenty klawiszowe i włączył do koncertu d-moll BWV 974.

Kolejnym utworem był Le Tic Toc Choc ou Les Maillotins Françoisa Couperina, a po nim sonaty Sonata A-Dur K 209 i D-Dur neapolitańska Domenico Scarlattiego.

Recital kończyła kolejna transkrypcja. Tym razem Chaconne d-moll BWV 1004 Johanna Sebastiana Bacha został powtórnie zinterpretowany przez Johanessa Brahmsa w Particie d-moll na skrzypce solo.

Po ostatnim utworze nastąpiły długie i burzliwe oklaski. Artystka dała się namówić na bis, którym było Adaggio Suity No. 2 F Major, Georga Friedricha Händla.

Po koncercie był czas na podziękowania, pytania o instrument oraz wspólne rozmowy wielbicieli muzyki.

Recital był kolejnym wspaniałym wydarzeniem, które zostało zainspirowane przez wspaniałych muzyków, prof. Marię i Jerzego Sterczyńskich, którzy szczęśliwie są naszymi sąsiadami z gminy Michałowice.

 

 

W programie recitalu był następujące utwory:

**Georg Friedrich Händel 1685- 1759 - Suita A-Dur HWV 427 (1720) Prèlude, Allemande, Courante, Gigue;

**Johann Sebastian Bach 1685- 1750 - Fantazja chromatyczna BWV 903;

**Wilhelm Friedemann Bach 1710-1784 - Polonez nr 1 C-Dur z cyklu 12 Polonezów na Clavier Falck 12;

**Carl Philipp Emanuel Bach 1714- 1788 - Fantazja II C-Dur wq 59.6 H 284;

**Johann Sebastian Bach/Alessandro Marcello - Adagio z Koncertu obojowego d-moll na klawesyn solo;

**François Couperin Le Grand 1668-1733 - Tic- Toc-Choc ou les Maillotins z 18 Ordre;

**Domenico Scarlatti 1685-1757 - Sonata A-Dur K 209, Sonata D-Dur neapolitańska;

**Johann Sebastian Bach - Chaconne d-moll BWV 1004 na klawesyn solo- transkrypcja Partity na skrzypce solo wg J. Brahmsa.

 

Lilianna Stawarz, kierownik artystyczny Festiwalu Oper Barokowych, kierownik muzyczny orkiestry Royal Baroque Ensemble, klawesynistka, pedagog UMFC, profesor belwederski, kierownik Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej UMFC. W latach 2012-2016 prodziekan Wydziału VII oraz koordynator Biura Koncertowego UMFC w Białymstoku. W latach 1991-2017 związana z Warszawską Operą Kameralną, jako muzyk klawesynista, kameralista oraz dyrygent. W latach 2015 -2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym dokonała wielu nagrań płytowych i radiowych, uczestniczyła w licznych koncertach oraz liczących się festiwalach muzyki dawnej, w kraju i poza granicą (m.in. Brugia, Bruksela, Utrecht, Moskwa, Rzym, Berlin, Nowy York, Nowy Brunszwik).

Nagrała także, jako kierownik artystyczny, 6 płyt kompaktowych Opera Omnia Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku Damiana Stachowicza

Nagrania solowe: 2005r. - C. Ph. E. Bacha (CD Accord),

2007r. - album 2CD - Suity Klawesynowe HWV 426-433 G.F. Haendla (Fundacja Pro Musica Camerata),

2012r. - Inwencje i Sinfonie J.S. Bacha,

2019r. - Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato J. S. Bacha BWV 1014-1019 z Pawłem Łosakiewiczem - University Press.

2020r. - Sonaty w opracowaniu na skrzypce i basso continuo - D. Scarlatti z Pawłem Łosakiewiczem – DUX

2021r. - Suity francuskie BWV 812-817 J.S.Bacha (DUX)

Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku - Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary - Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio.

W tym samym roku otrzymała także nominację do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne wykonania opery Farnace Antonio Vivaldiego.

 

Opublikowany przez: Stanowisko ds. promocji
Podobne tematy: Wydarzenia Urzedu Gminy

Zobacz także